Σε αντίθεση με τον Freud, ο Lacan έρχεται όχι στο απόγειο του
επιστημονικού λόγου αλλά στην εποχή του άγχους της επιστήμης μπροστά
στις δυστοπίες των εργαστηρίων της. Ένας παρ’ όλα αυτά ανόητος φόβος για
τον Lacan μια και η επιστήμη ανήκει κι αυτή στην αδυνατότητα της
αλήθειάς της. Μπροστά στο Πραγματικό του αντι-κειμένου της όλες οι
ολοποιητικές αφηγήσεις της επιστήμης διαψεύδονται και καταρρέουν. Και θα
’ναι εδώ αυτή ακριβώς η τρύπα απ’ όπου η θρησκεία πάντα θα βρίσκει τον
τρόπο να επανεισάγεται θριαμβευτικά και πλήρης όλη νοήματος. Στο
ευαγγελικό «Εν αρχή ην ο Λόγος», ο Lacan θα αναγνωρίσει αυτή τη
μοναδική στιγμή του ανθρώπου. Ο Λόγος θα ναι το συμβάν που θα ρημάξει
τον άνθρωπο, όπως θα πει. Ένα συμβάν που θα τον χαρακτηρίσει
αποκλείοντας τον από τη ζωική του αμεριμνησία. «Το ομιλούν ον είναι ένα άρρωστο ον».
Το κυριότερο σύμπτωμα αυτής της αρρώστιας θα είναι για τον Lacan αυτή η
έμφυλη συνείδηση του ανθρώπου, η αδυνατότητα της σεξουαλικής του
πληρότητας, το διαγραμμένο Εν ων δύο. Πάλιν εδώ η επιθυμία θα διαγράψει
όλον τον κύκλο του Πραγματικού.
Στην αφιέρωση αυτής της αναφορικής συν-κίνησης ο Lacan θα εγγράψει το ίχνος της αγάπης. Στην ευαγγελική εντολή «Αγάπα τον πλησίον σου ως εαυτόν» ο Lacan εντοπίζει μια χιαστή κίνηση ανάδυσης και κατάδυσης συγχρόνως. Ο Άλλος που αναγνωρίζεται ως εαυτός μου προσεγγίζεται στο βαθμό που το κατοπτρικό του είδωλο «παραγνωρίζεται».
Μια εσωστρεφής κίνηση εξωτερικότητας που εγκαταλείπει το υποκείμενο της
στον αντικατοπτρισμό των δυνατών του ταυτίσεων. Είναι όμως ακριβώς που
σ’ αυτές τις παλινδρομικές κινήσεις της επιθυμίας εντοπίζεται και η
μυστική διάσταση του «Πράγματος». Αυτού που δοκιμάζει και δοκιμάζεται
απ’ αυτές ακριβώς τις εξ-άρσεις του μέσα στις έλξεις της επιθυμίας. Ένα
μυστήριο φροϋδικό Πράγμα που δεν είναι το αντι-κείμενο της επιθυμίας του
υποκειμένου αλλά όπως λέει ο Lacan μια «προϋπάρχουσα δομή», ένα Παρόν πριν το υποκείμενο αναλάβει τη γλώσσα της επιθυμίας του και τη θέρμη των απευθύνσεων της. «Η επιθυμία», λέει ο Lacan, «δεν
έχει αντικείμενο εκτός, όπως οι ιδιαιτερότητές της το αποδεικνύουν, από
το τυχαίο αντικείμενο, φυσιολογικό ή όχι, που βρέθηκε να έρθει να
σημάνει, είτε με μια αναλαμπή είτε μέσα από μια διαρκή σχέση, τα όρια
του Πράγματος, αυτού δηλαδή του τίποτα γύρω από το οποίο κάθε ανθρώπινο
πάθος περιορίζει το – σύντομο ή μακρύ και με περιοδική επιστροφή –
σπασμό του». Μια ερωτογενής λοιπόν ζώνη που προϋπάρχει και δομεί τη
διάτρητη φύση του υποκειμένου της, όλες τις τρύπες μαζί των διαφυγών
του.
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου