14.11.10

Γκιγιώμ Απολιναίρ-Ο νονός του υπερρεαλισμού


Από τον Γιάννη Ριζόπουλο

Ποιητής, θεατρικός συγγραφέας και κριτικός τέχνης, γεννήθηκε στις 26/8/1880 (ώρα 5:00) στη Ρώμη. Ο όρος «σουρεαλιστικό δράμα» χρησιμοποιήθηκε πρώτη φορά στην παρουσίαση του έργου του «Οι μαστοί του Τειρεσία».
Στο ωροσκόπιο του ξεχωρίζει η σύνοδος Σελήνης-Ποσειδώνα στα όρια του 9ου οίκου, μια όψη που συνέβαλε ουσιαστικά στο συγγραφικό του ταλέντο αλλά και στον πρωταγωνιστικό ρόλο που έπαιξε στα καλλιτεχνικά δρώμενα των αρχών του 20ου αιώνα. Η σύνδεση του Ποσειδώνα με τον Ερμή (σχηματίζουν τετράγωνο) αλλά και με τη σύνοδο Ήλιου-Ουρανού στην αστρική της εκδοχή (επίσης με τετράγωνο) όρισε τον διακεκριμένο ρόλο του στα πρωτοποριακά κινήματα του κυβισμού, του νταντά και του υπερρεαλισμού. Ουσιαστικά μέσα από αυτό το πλέγμα των όψεων ο Ουρανός στον 1ο οίκο βρήκε χώρο για να αναπτυχθεί και να εκδηλώσει τις διαφοροποιητικές του τάσεις, τόσο με δημιουργικό όσο και ακραίο τρόπο. Η σύνοδος του με την αστρική Δήμητρα ενίσχυσε ακόμη περισσότερο την τάση εξωτερίκευσης μιας ριζοσπαστικής οπτικής, ωστόσο η πλέον αντιπροσωπευτική όψη του είναι αυτή με τον Ποσειδώνα (τετράγωνο ως αστρικός) δηλωτική ενός ανατρεπτικού καλλιτεχνικού ρεύματος. Ο Απολιναίρ προέτρεψε στη διερεύνηση νέων περιοχών της ποιητικής φαντασίας, στην αναζήτηση του αιφνίδιου και του θαυμαστού που παράγεται από τη σύγκρουση φαινομενικά ασύνδετων καταστάσεων (Το καινούριο πνεύμα και οι ποιητές-1918). Μια χαρακτηριστικά Ουρανο-Ποσειδώνια σύνθεση δηλαδή, η οποία μάλιστα με τη συνδρομή του Αντρέ Μπετόν έγινε main stream στους πρωτοποριακούς καλλιτεχνικούς κύκλους την περίοδο που οι δύο πλανήτες σχημάτιζαν μια ίδιο-συναστριακή αντίθεση (Ο Ποσειδώνας στο Λέοντα και ο αστρικός Ουρανός στον Υδροχόο-1917 έως 1923). Παράλληλα, στα πλαίσια της αντιπαράθεσης του με το καλλιτεχνικό κατεστημένο, δεν δίστασε να δηλώσει: «Κάψτε το Λούβρο!»Η ΣΥΝΕΧΕΙΑ ΕΔΩ

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Παρουσιάστηκε σφάλμα σε αυτό το gadget