18.11.12

Η ΑΣΤΡΟΛΟΓΙΑ ΣΤΗ ΒΙΒΛΟ


              
Aπο μικρό παιδί είχα έντονο ενδιαφέρον για τον Ιησού Χριστό και την ζωή του. Είμαι επίσης ενθουσιώδης μαθήτρια της αστρολογίας. Όμως, μεγαλώνοντας με τις αρχές της Λουθερανής Εκκλησίας, μου έλεγαν ότι οι Χριστιανοί δεν πιστεύουν στην Αστρολογία. Ο παπάς της ενορίας μας  θα έπεφτε από τον άμβωνά του αν άκουγε αυτό πού κάποιοι επιστημονικοί μελετητές της Βίβλου είχαν διαπιστώσει: ότι όχι μόνο υπάρχουν πολλές σοβαρές αναφορές για την επιρροή των άστρων μέσα στις Γραφές, αλλά και ότι ένα ολόκληρο βιβλίο της Βίβλου είναι αφιερωμένο αποκλειστικά στην αστρολογία!!
   Πριν από μερικά χρόνια έκανα μεταπτυχιακή εργασία σε ένα από τα πλέον αξιοσέβαστα εκπαιδευτικά ιδρύματα στην Αμερική. Έμαθα ότι τις τελευταίες δεκαετίες, υπήρξε επανάσταση στην θεώρηση που είχαμε σχετικά με τον Ιουδαϊσμό και τον Χριστιανισμό κατά τον πρώτο αιώνα, κυρίως λόγω της ανακάλυψης χαμένων για πολλά χρόνια κειμένων, που πρόσφεραν μαρτυρίες από ανθρώπους παρόντες την εποχή που ζούσε ο Ιησούς. Όταν οι επιστήμονες βρήκαν αστρολογικά κείμενα μέσα στους Παπύρους της Νεκρής Θάλασσας, αναγκάστηκαν να αναθεωρήσουν την υποτιθέμενη ως τότε  εχθρική σχέση ανάμεσα στην αστρολογία και τον αρχαίο Ιουδαϊσμό. Επιπλέον, μεγαλύτερες ακόμη εκπλήξεις έμελλε να παρουσιαστούν. Με την μετάφραση αρχαίων Αιγυπτιακών και Βαβυλωνιακών “μαγικών” κειμένων, οι επιστήμονες έγιναν γνώστες της αστρολογικής ορολογίας  στην Μέση Ανατολή που χρησιμοποιούσαν πριν από δύο χιλιάδες χρόνια. Ξαφνικά, πολλοί αινιγματικοί στίχοι  της Βίβλου κατέστη δυνατόν να ερμηνευθούν. Περιέγραφαν αστρολογικά σχήματα στον ουρανό.
   Για κάποιο λόγο, αυτές οι αναπάντεχες ανακαλύψεις δεν προσέλαβαν αρκετή δημοσιότητα. Αντ΄αυτού, οι φερόμενοι ως αυθεντίες της Βίβλου, έκαναν κάποιες αναφορές σε αυτές τις ανακαλύψεις από καιρού εις καιρόν σε κάποια αμφιβόλου αξιοπιστίας  επιστημονικά περιοδικά. Εσύ όμως, σαν αστρολόγος, δικαιούσαι να γνωρίζεις  τα γεγονότα και την αλήθεια. Ιδού λοιπόν μερικές από τις αστρολογικές εκπλήξεις που συνάντησα όταν μελετούσα τη Βίβλο.
ΤΟ ΒΙΒΛΙΟ ΤΩΝ ΑΠΟΚΑΛΥΨΕΩΝ
Το ζώδιο του Ιησού
    Αυτό είναι ένα αντικείμενο ατελείωτων συζητήσεων ανάμεσα σε αστρολόγους. Ποιο είναι το ζώδιο του Ιησού; Οι Χριστιανοί γιορτάζουν τη γέννηση του Ιησού στις 25 Δεκεμβρίου, που σημαίνει ότι είναι Αιγόκερως. Εν τούτοις, δεν υπάρχει καμμία ένδειξις ότι υπήρχε γιορτή που να ονομαζόταν Χριστούγεννα πριν από το 336 μ.Χ. Οι πλειοψηφία των ειδικών συμφωνούν ότι οι Χριστιανοί του 4ου αιώνα διάλεξαν την 25η Δεκεμβρίου για την νέα αυτή γιορτή, διότι αντιστοιχούσε με το χειμερινό  ηλιοστάσιο. Ενώ οι παγανιστές γιόρταζαν τη συμβολική γέννηση του Ήλιου, οι Χριστιανοί τιμούσαν τη γέννηση του Χριστού. Και τώρα γεννιέται το ερώτημα: Πότε γεννήθηκε ο Χριστός;
   Αν και η χρονολογία  της γέννησης του Ιησού παραμένει αντικείμενο διαφωνιών, ξαφνιάστηκα όταν ανακάλυψα ότι ήταν ξεκάθαρο σε ποια περίοδο μέσα στο χρόνο γεννήθηκε: Οι επιστήμονες ήδη το γνώριζαν. Το κατά Λουκά  Ευαγγέλιο ξεκινάει με μία αναφορά ότι, κατά τις ημέρες το Βασιλιά Ηρώδη, ένας ιερέας  άτεκνος ονομαζόμενος   Ζαχαρίας υπηρετούσε στο ναό της Ιερουσαλήμ. Καθώς  άναβε θυμίαμα στο βωμό, ένας άγγελος παρουσιάστηκε δίπλα του και του ανήγγειλε ότι, με τη Χάρη του Θεού, η ηλικιωμένη σύζυγός του Ελισάβετ επρόκειτο επιτέλους να μείνει έγκυος. Το παιδί τους επροορίζετο να « προηγηθεί του Κυρίου για να προετοιμάσει τον Δρόμο Του»3. Ο Λουκάς επίσης μας λέει ότι αυτό το αγόρι – το οποίο είναι ο Ιωάννης ο Βαπτιστής – γεννήθηκε 6 μήνες πριν το Χριστό.4 Εάν προσδιορισθεί ο  χρόνος γέννησης  του Ιωάννη, τότε μπορούμε να μάθουμε την ημερομηνία γέννησης  του Ιησού. Ευτυχώς, η Βίβλος μας δίνει τις απαραίτητες πληροφορίες.
   Στην εποχή του Ηρώδη, ο Ιουδαϊκός κλήρος ήταν χωρισμένος σε 24 τάγματα, διασκορπισμένα σε όλη την Παλαιστίνη. Ο κάθε ένας κληρικός είχε καθήκον να παρουσιάζεται  στο ναό της Ιερουσαλήμ σε προκαθορισμένες περιόδους κάθε χρόνο, ανάλογα σε ποιο τάγμα ανήκε. Ο Λουκάς στο εδάφιο 1:5 λέει ότι ο Ζαχαρίας ανήκε στο « τάγμα της Αμπιζά», που σημαίνει ότι η περίοδος της υπηρεσίας του εκεί ήταν τον Μάιο. Ο Λουκάς επίσης  αφήνει να εννοηθεί ότι η Ελισάβετ έμεινε έγκυος αμέσως μετά την επιστροφή του Ζαχαρία από την Ιερουσαλήμ. Αυτό έγινε τον Ιούνιο.
Ο Ιωάννης γεννήθηκε πιθανόν τέλη Φεβρουαρίου με αρχές Μαρτίου. Αυτό σημαίνει ότι ο Ιησούς γεννήθηκε τέλος Αυγούστου με αρχές Σεπτεμβρίου. Εάν η εξιστόρηση των γεγονότων στη Βίβλο είναι ακριβής, τότε ο Ιησούς είναι είτε Λέων, είτε Παρθένος.5
   Αυτά είναι όσα μπορούν να προσφέρουν οι επιστήμονες. Εμείς οι αστρολόγοι παίρνουμε τη σκυτάλη από εδώ. Σύμφωνα με  μία Εβραϊκή προφητεία, ο Μεσσίας έμελλε να γεννηθεί  στο σοι του Judah, πατριάρχη μίας από τις 12 φυλές του Ισραήλ.
Οι Ευαγγελιστές πίστευαν με πάθος ότι ο Ιησούς ήταν ο αναμενόμενος Μεσσίας και
προσπάθησαν σκληρά να αποδείξουν ότι κατάγεται από την συγκεκριμένη οικογένεια. 6 Το « Βιβλίο της Γένεσης» περιγράφει τον πατριάρχη ως εξής: « ο Judah  είναι ένα μικρό λιονταράκι …ξάπλωνε όπως ένα λιοντάρι η μια λέαινα» 7  Η προσομοίωση με λιοντάρι είναι έντονα υποδηλωτική-αντιπροσωπευτική. Σίγουρα η δυναμική, χαρισματική προσωπικότητα του Ιησού  μοιάζει περισσότερο σαν Λέων παρά σαν Παρθένος, ζώδιο το οποίο ταιριάζει περισσότερο στη μητέρα του Μαρία.
   Εάν ο Ιησούς ήταν Λέων, ο Ιωάννης ο Βαπτιστής – γεννημένος 6 μήνες νωρίτερα – πιθανότατα ήταν Υδροχόος . Έλεγε ο Ιωάννης για τον Ιησού. « Εκείνος πρέπει να δοξαστεί, ενώ εγώ πρέπει να ταπεινωθώ».8 Θα μπορούσε να υπήρχε κάποιος αστρονομικός συμβολισμός εδώ: Καθώς ο Λέων ανατέλλει πάνω από τον ωροσκόπο,
ο Υδροχόος κατεβαίνει κάτω από τον ορίζοντα. Ο Ιωάννης ήταν ένας εικονοκλάστης αναμορφωτής ο οποίος οδηγούσε ανθρώπους στον Ιορδάνη ποταμό για να τους  βαφτίσει. Ποιο άλλο ζώδιο αντιπροσωπεύει καλύτερα τον Ιωάννη από τον Υδροχόο, από τον οποίο ρέει το ουράνιο  ύδωρ;
Η Βασιλεία των Ουρανών
   Εκτός από το θέμα της ημερομηνίας γέννησης του Ιησού και τις αναφορές στο μυστηριώδες Άστρο της Βηθλεέμ, υπάρχουν, αλήθεια, και άλλες αναφορές στην Αστρολογία, μέσα στη Βίβλο; 9
   Ασφαλώς και υπάρχουν. Και αυτό είναι απολύτως φυσικό, αφού η αστρολογία ήταν ένα από τα μεγάλα ενδιαφέροντα και των πλουσίων και των φτωχών κατά τους πρώτους αιώνες μ.Χ. Ο Καίσαρ Αύγουστος, αυτοκράτορας της Ρώμης κατά την παιδική ηλικία του Ιησού, είχε σφραγίσει το ζώδιο της Σελήνης του στα νομίσματα. Επίσης, οι πρώτοι Χριστιανοί είχαν και αυτοί γοητευτεί από τα άστρα. Πολλά κείμενά τους , όπως  Η Ιδέα της Μεγάλης μας Δύναμης, Η κατά Παύλον Αποκάλυψις, και Η Πρώτη κατά  James Αποκάλυψις, μνημονεύουν αστρολογικά θέματα. 10 Ένα βασικό  πρόβλημα των Χριστιανών ήταν ότι οι ενσαρκωμένες ψυχές πρέπει να απελευθερωθούν από την επιβαρυντική επιρροή των πλανητών, ώστε να μπορέσουν να εισέλθουν στον Παράδεισο μετά τον θάνατο. Ένα γνωστό γραπτό, Η Πίστη της Σοφίας, περιγράφει πως ο Ιησούς πετούσε στον ουρανό, σπρώχνοντας τους πλανήτες  αλλάζοντας την τροχιά τους, ώστε να μην λειτουργούν πλέον οι πλανητικές όψεις.11
   Στην αρχαιότητα, η κοσμική αστρολογία ( χρονική επιλογή ιστορικών γεγονότων) ήταν πολύ πιο σημαντική απ’όσο είναι σήμερα. Οι αστρολόγοι όφειλαν να προβλέπουν την άνοδο και την πτώση βασιλιάδων και βασιλείων, σύμφωνα με τους μεγάλους κύκλους του χρόνου.12  Συμπτωματικά, στα χρόνια του Χριστού, αρκετοί τέτοιοι κύκλοι έφθαναν στο τέλος τους, και μία νέα εποχή, καθορισμένη από μεγάλες αλλαγές στον ουρανό, ξεκινούσε.
   Ο πρώτος από αυτούς τους κύκλους είχε προσδιορισθεί από τον Εβραίο προφήτη Δανιήλ. Περίπου 6 αιώνες προ Χριστού, ο βασιλιάς Ναβουχοδονόσορ ανακήρυξε τον Δανιήλ « αρχηγό των μάγων, Χαλδαίων και αστρολόγων» 13  Ο Δανιήλ είχε με τόλμη προβλέψει ότι περίπου μετά από « εβδομήντα εβδομάδες από χρόνια» θα επέλθει « το τέλος της αμαρτίας» και « ένας ευλογημένος, ένας πρίγκηπας,» θα
εγερθεί «και θα αποκαταστήσει και θα χτίσει την Ιερουσαλήμ». 14 Σύμφωνα με αρκετές απόψεις, στη εποχή του Ιησού, η ημέρα της αποκατάστασης πλησίαζε. Οι Εβραίοι ζηλωτές περίμεναν με λαχτάρα τον « ευλογημένο» (μεσσία, στα Αραμαικά) ¨
ο οποίος θα έδιωχνε τους  Ρωμαίους κατακτητές από την Παλαιστίνη και θα έφερνε ξανά την αυτονομία στους Εβραίους. Αρκετοί επίδοξοι μεσσίες παρουσιάστηκαν, οι οποίοι άμεσα εξολοθρεύτηκαν από τους Ρωμαίους.
   Ο πιο γνωστός από τους Μεσσίες, ήταν , φυσικά, ο Ιησούς ο Ναζωραίος.15 Μίλησε για την « Βασιλεία των Ουρανών», η οποία έμελλε να παρουσιασθεί άμεσα, και διαβεβαίωσε τους μαθητές του ότι μία νέα εποχή θα ξεκινούσε επί των ημερών τους.16 Μία  γενιά αργότερα, μία νέα εποχή όντως  ξεκίνησε, αλλά δεν σημειοδότησε τον θρίαμβο του Εβραϊκού έθνους που οι μαθητές του Ιησού είχαν οραματιστεί. Το 70 μ.Χ, η Ιερουσαλήμ καταστράφηκε από τους Ρωμαίους. Ο ναός τους γκρεμίστηκε και οι Εβραίοι έχασαν την πατρίδα τους για 2000 χρόνια. Η νέα εποχή ήταν τελικά η Χριστιανική εποχή. Η  « Γη της Επαγγελίας»,ήταν  μια πνευματική και όχι υλική έννοια. Και η επιστροφή του Ιησού με δόξα για να κυβερνήσει τη Γη, θα έπαιρνε πολύ, πάρα πολύ περισσότερο χρόνο απ’όσο αρχικά είχε υπολογισθεί.
Ο Αστρολόγος του Ιησού
   Περί τα τέλη του πρώτου αιώνα, σε μία Ρωμαϊκή επαρχιακή φυλακή στη νήσο Πάτμο στο Ικάριο Πέλαγος, ένας Χριστιανός οραματιστής ονομαζόμενος Ιωάννης, έστεψε το βλέμμα του στον ουρανό ψάχνοντας για σημάδια περί του ερχομού του Ιησού. Το χειρόγραφο που συνέταξε , « Η Αποκάλυψη του Ιωάννη», έμελλε να είναι το τελευταίο βιβλίο της Βίβλου. Και βέβαια αναγνωρισμένοι ακαδημαϊκοί τώρα παραδέχονται ότι η Αποκάλυψη είναι βασικά μία εργασία κοσμικής αστρολογίας.17
   Ναι, ο Ιωάννης της Πάτμου ήταν ένας αστρολόγος. Πάντως, η αστρολογία που χρησιμοποιούσε ήταν πολύ διαφορετική από την αστρολογία που χρησιμοποιούμε σήμερα. Ακολουθούσε την Σημιτική παράδοση της « αστρικής προφητείας», όπως ακριβώς και στα βιβλία του Ιεζεκιήλ, του Δανιήλ και του Ζαχαρία, στη Παλαιά Διαθήκη. Αυτή η αστρολογία δεν είχε σχέση με κατάστρωση ωροσκοπίων και ανάλυση όψεων η οικοθεσίας. Απλά, ο προφήτης «έστρεφε το βλέμμα του» 18 προς
τα άστρα, η « έβλεπε μέσα στη νύχτα»19 τούς αστερισμούς, η « άνοιγαν οι ουρανοί»,20 όπου οράματα αγγέλων ( τα άστρα ) αποκάλυπταν  τα μυστικά του μέλλοντος. Πολύ συχνά η Βίβλος μας λέει ότι οι προφήτες έψαχναν στον ουρανό για σημάδια από τον Θεό  και μηνύματα αποκαλυπτικά του Θείου σχεδίου. « Τότε, είδα έναν άλλο οιωνό στους Ουρανούς, μεγαλοπρεπή και υπέροχο», γράφει ο Ιωάννης στην Αποκάλυψη 15:1.
   Μέχρι πριν από λίγο καιρό, οι επιστήμονες δεν ήθελαν να παραδεχθούν ότι η Βίβλος κυριολεκτεί. Οι Βιβλικοί προφήτες πράγματι  κοιτούσαν τον νυχτερινό ουρανό. Τα σουρεαλιστικά οράματα που έβλεπαν από ουράνιους τροχούς, ουράνια κηροπήγια,  ιπτάμενους παπύρους και αιώνιους «παρατηρητές» γνωρίζουμε σήμερα ότι ήταν αστερισμοί και άλλα ουράνια φαινόμενα. Τα « εφτά μάτια του Κυρίου» που «κάλυπταν ολόκληρη τη Γη», όπως αναφέρει ο Ζαχαρίας 4:10, δεν ήταν άλλο από τούς 7 βασικούς πλανήτες. Οι Εβραίοι και οι πρώτοι Χριστιανοί « αστρικοί προφήτες» επέτρεπαν στον εαυτό τους  να « ανυψωθούν» η « να κυριευθούν από το Πνεύμα» , έστρεφαν το βλέμμα προς τον ουρανό όπου « ο Θεός του Παραδείσου»,
« ο Υπέρτατος», διοικούσε τις λεγεώνες  του από φωτεινούς αγγέλους – τα άστρα.21 Και οι άγγελοι μερικές φορές μαρτυρούσαν τα μυστικά της  μοίρας των λαών στους  κοινούς θνητούς.
   Για τους αστρικούς προφήτες της Βίβλου, ο ουρανός ήταν ένας περιστρεφόμενος πάπυρος με γραφές που μόνον οραματιστές σαν αυτούς μπορούσαν να ερμηνεύσουν. Οι εκλείψεις, οι κομήτες, οι μετεωρίτες, οι ανατέλλοντες αστέρες κατά καιρούς, ακόμη και οι ξαφνικοί κεραυνοί η οι αστραπές κάπου στον ουρανό, όλα αυτά τα φαινόμενα πίστευαν ότι ήταν κάποια μηνύματα που εξέφραζαν το θέλημα του Θεού.
Τα αστέρια διασκορπισμένα ακανόνιστα στον ουρανό, σχημάτιζαν φιγούρες εγκύων γυναικών και στριφτών φιδιών, ιπτάμενων δράκων και τεράτων με 10 κέρατα και 7 κεφάλια – όλα αυτά έφερναν φοβερά μαντάτα στους μελετητές του ουρανού. Άλλες φορές, το φωτεινό στερέωμα έμοιαζε με λαμπερή πόλη στον ουρανό, στα μάτια του εκστασιασμένου ουράνιου παρατηρητή. Από τη θέση του  στην κορυφή κάποιου λόφου, τα αστέρια που τρεμόσβηναν στον νυχτερινό ουρανό, έμοιαζαν με τους πυρσούς που τρεμόπαιζαν στην πόλη, στην πεδιάδα πέρα από το λόφο.
   Ευρισκόμενος σε κατάσταση υπνώσεως, ο Ιωάννης της Πάτμου εξιστορεί το ουράνιο όραμά του: « ένας από τους επτά πλανητικούς αγγέλους, με μετέφερε πνευματικά σε ένα τεράστιο, ψηλό βουνό, και μου έδειξε την πόλη της Ιερουσαλήμ καθώς κατέβαινε μέσα από το ουρανό… ακτινοβολώντας σαν το πιο λαμπερό διαμάντι, σαν ίασπις, καθαρή σαν κρύσταλλο. Είχε ένα τεράστιο, ψηλό τείχος γύρω της, με δώδεκα πύλες και στην κάθε πύλη υπήρχε ένας άγγελος.» 22 Με εξαιρετική ποιητική δεξιοτεχνία, ο Ιωάννης περιγράφει τους δώδεκα οίκους και τα δώδεκα ζώδια.
Η ουράνια Ιερουσαλήμ ήταν ο ουράνιος θόλος του νυχτερινού ουρανού, « που κατέβαινε από τον ουρανό», καθώς οι δυτικές προς αυτήν περιοχές σιγά- σιγά έδυαν κάτω από τον ορίζοντα.
   Κοιτάζοντας μέσα από « μία πόρτα στον ουρανό», ο Ιωάννης βλέπει τέσσερις οντότητες γύρω από τον θρόνο του Θεού, « η πρώτη ζωντανή οντότητα  έμοιαζε με λιοντάρι, η δεύτερη με βόδι, η τρίτη είχε πρόσωπο ανθρώπου και η τέταρτη έμοιαζε με αετό που πετούσε». Η κάθε μία από αυτές τις οντότητες είναι « γεμάτη από μάτια, και τραγουδούσαν συνεχώς, μέρα – νύχτα».23 Προφανώς περιγράφει τα τέσσερα σταθερά ζώδια (Λέων, Ταύρος, Υδροχόος, Σκορπιός), που αιώνια περικλείουν τον Ουράνιο Βόρειο Πόλο- το μοναδικό σημείο στον ουρανό που δεν κινείται, και που γύρω του, όλες οι στρατιές του ουρανού περιστρέφονται ευλαβικά.
Τα «μάτια» γύρω από τις τέσσερις οντότητες είναι τα μεμονωμένα άστρα, οι μυστηριώδεις ουράνιοι «παρατηρητές» που αναφέρονται στη Βίβλο.
   Στον Δυτικό βιομηχανοποιημένο κόσμο, οι άνθρωποι δεν πιστεύουν πια ότι οι πλανήτες και οι αστέρες είναι ζωντανά όντα, και γι’αυτό  μας ξενίζει το γεγονός ότι  οι «στρατιές των ουρανών», ακόμη και μερικοί από τους γνωστούς άγγελους που αναφέρονται στη Βίβλο, απλά, ήταν αστέρια. 24  Πάντως, για τους αρχαίους, οι πλανήτες και οι αστέρες  ρύθμιζαν τις ώρες, τις εποχές και τα χρόνια. Ήταν οι ιδανικοί υπηρέτες του Θεού και οι αξιωματικοί του,  που διατηρούσαν την τάξη 
στον κόσμο και επιβεβαίωναν το μεγαλείο του Δημιουργού.
   Όποιος προσπάθησε να διαβάσει το Βιβλίο της Αποκαλύψεως, σκόνταψε πάνω στις παράξενες και δυσνόητες πνευματικές αναφορές. Από τη στιγμή, όμως, που θα καταλάβουμε το κείμενο αστρολογικά, οι περιγραφές αυτές θα αρχίσουν να αποκαλύπτουν τα μυστικά τους. Για παράδειγμα, ο Ιωάννης μιλάει για « 24 πρεσβύτερους» και για « 24 θρόνους».25  Είναι χρήσιμο να αναφερθεί ότι οι Βαβυλώνιοι αστρονόμοι μετρούσαν τη διάρκεια μίας μέρας και μίας νύχτας με δώδεκα δύωρα, δηλαδή τις σημερινές 24 ώρες διάρκειας μίας ημέρας. 24 αστέρια είχαν αναλάβει να προσδιορίζουν τα 12 δύωρα καθώς τα αστέρια ανέτελλαν και έδυαν. Αυτά τα αστέρια ήταν οι « 24 πρεσβύτεροι» τους οποίους  ανέφερε ο Ιωάννης.
   Οι « Τέσσερις Ιππότες της Αποκαλύψεως» είναι μία από  τις παλαιότερες και πλέον ανησυχητικές εικόνες της Αποκαλύψεως. Ορμούν μέσα από τον ουρανό, σκορπίζοντας λοιμούς, πολέμους, πείνα, και θάνατο. Μερικοί επιστήμονες πιστεύουν ότι αντιπροσώπευαν κομήτες. Άλλοι πίστευαν ότι ήταν ανθρωπόμορφες αστρικές θεότητες. Φαίνεται ότι ήταν ημίθεοι του ζωδιακού, ο ένας μετά τον άλλο σε σειρά, οι οποίοι κυβερνούσαν συνεχόμενες  διαδοχικά εποχές, και είχαν κατονομαστεί Λέων, Παρθένος, Ζυγός και Σκορπιός.26
  
Μέχρι το τέλος των Αιώνων
   Ο Ιωάννης της Πάτμου βρήκε ένα μήνυμα από τον Θεό στον ουρανό. Και τι έλεγε αυτό το μήνυμα;
   Ο Ιωάννης προέβλεψε την πτώση της « παντοδύναμης πόλης της Βαβυλώνας» 27  Όμως, δεν αναφερόταν στ’αλήθεια στην Βαβυλώνα, η οποία είχε ήδη κυριευθεί από τους Πέρσες έξι αιώνες νωρίτερα. Εννοούσε την πτώση της  μισητής πόλης της Ρώμης, αλλά δεν τολμούσε να το ξεστομίσει. Το 64 μ.Χ., κάποιος έβαλε φωτιά στη Ρώμη, και αφού οι Χριστιανοί απειλούσαν να το κάνουν, ο αυτοκράτωρ Νέρων έκαιγε ζωντανούς ,ύποπτους Χριστιανούς τρομοκράτες. Ο Ιωάννης μεν έγραψε «Βαβυλώνα» αλλά όλοι ήξεραν ποια πόλη εννοούσε.
   O Ιωάννης συνεχίζει και περιγράφει μία σειρά από φοβερές καταστροφές που θα εξαφανίσουν το μεγαλύτερο μέρος του πληθυσμού της Γης. Ο Χριστός θα εμφανισθεί επί της Γης, οι Χριστιανοί μάρτυρες θα αναστηθούν και θα βασιλεύσουν μαζί του για χίλια χρόνια. Μετά, και οι υπόλοιποι νεκροί θα εγερθούν από τους τάφους τους . Μία τελική σύγκρουση με τον Σατανά και η Τελική κρίση θα ακολουθήσουν. Μετά, τελικά, ο Ιωάννης βλέπει « ένα νέο Ουρανό και μία νέα Γη, διότι ο προηγούμενος Ουρανός και η προηγούμενη Γη  έχουν εκλείψει». 28
   Αλλά οι Χριστιανοί δεν ήταν η μόνη ομάδα ανθρώπων που περίμεναν τον ερχομό του Σωτήρα. Αιώνες νωρίτερα, ο Ζωροάστρης, ο μυθικός μάγος, είχε προβλέψει ότι στο τέλος της εποχής ένα ιδιαίτερα προικισμένο παιδί αποκαλούμενο « σωτήρας» επρόκειτο να γεννηθεί από μία παρθένα. Μετά από έναν καταστροφικό πόλεμο, ο ενάρετος βασιλιάς θα ξεκινούσε έναν νέο κόσμο στον οποίο το κακό θα είναι ανύπαρκτο. Οι νεκροί θα εγείροντο από τους τάφους τους για να κριθούν, και οι αγνοί θα ζούσαν για πάντα σε μία ανανεωμένη Γη.  Αναμφισβήτητα ο Ιωάννης είχε επηρεαστεί από την Ζωροαστρική παράδοση  όταν διετύπωσε την παρόμοια προφητεία του. 29
   Πότε θα γινόταν αυτός ο κατακλυσμός; Ο Ιησούς περίμενε την νέα εποχή να ξεκινήσει πολύ σύντομα. Το ίδιο και ο Ιωάννης της Πάτμου. Στο κορυφαίο όραμά του, ο Ιωάννης ακούει την ακτινοβολούσα οντότητα που καθόταν στον Ουράνιο θρόνο να αναφωνεί, «Εγώ είμαι το Άλφα και το Ωμέγα, η αρχή και το τέλος.» 30  Εάν οι  «εβδομήντα εβδομάδες από χρόνια» του Δανιήλ προέβλεπαν το τέλος των αιώνων, το ίδιο έκαναν και οι κινούμενοι ουρανοί. Η θέση του Ήλιου κατά την εαρινή ισημερία ευρίσκετο στην 0 μοίρα του Κριού, η οποία σημειοδοτούσε «την αρχή και το τέλος» του ζωδιακού από την εποχή των Σουμερίων, 3000 χρόνια νωρίτερα.
   Ήταν δύσκολο να προσδιορισθεί το πού ακριβώς βρισκόταν η 0 μοίρα του Κριού, αλλά όσοι παρατηρούσαν τον ουρανό για πολλά χρόνια μπορούσαν να δουν ότι η εποχή του Κριού έφθανε στο τέλος της. Ο κύκλος των κοσμικών εποχών τελείωνε στο αρχικό του σημείο. Πώς θα μπορούσε ένα τόσο σημαντικό ουράνιο φαινόμενο να μην επαναρρύθμιζε τον χρόνο; Σίγουρα, ο «πρώτος Ουρανός»  επρόκειτο να πάψει να υπάρχει και ένας «νέος Ουρανός » επρόκειτο να ανατείλει.31
   Ο Χριστιανικός συμβολισμός είναι προφανής. « Και μεταξύ του θρόνου και των τεσσάρων ζωντανών όντων και ανάμεσα στους πρεσβύτερους, είδα έναν Αμνό να στέκεται, σαν να είχε σφαγιασθεί» γράφει ο Ιωάννης στο Κεφάλαιο 5. Η εποχή του Κριού τελείωνε, καθώς και ο χρόνος, όπως τον ξέραμε.  Το ουράνιο πρόβατο είχε σφαγιασθεί, ακριβώς όπως και ο Ιησούς, καθώς ο Ιωάννης περιγράφει, « διότι Συ εσφαγιάσθεις  και με το αίμα Σου λυτρώθηκαν από τον Θεό άνθρωποι και φυλές σε όλο τον κόσμο». Στο όραμα του Ιωάννη, εκατομμύρια ουράνιες φωνές ανέκραξαν:
« Άξιος ο σφαγιασθείς Αμνός…Σε Εκείνον που κάθεται στον θρόνο και στον Αμνό ευλογία και τιμή και δόξα και παντοδυναμία για πάντα!» Η έκφραση « για πάντα» στα αρχαία Ελληνικά ήταν « εις τους αιώνες των αιώνων» που σημαίνει στην κυριολεξία « για κύκλους επί κύκλων» και είναι ξεκάθαρο ότι υπονοεί αστρολογικές εποχές.
   Η πλειοψηφία των Χριστιανών θεολόγων έχουν απορρίψει αυτή την αδιαμφισβήτητη αστρολογική ερμηνεία του προφήτη Ιωάννη διότι ο άξονας των ισημεριών μετατοπίσθηκε από το σημείο Άλφα- Ωμέγα και δεν έγινε τίποτε. Ο κόσμος δεν σταμάτησε να υπάρχει. Όμως, μία νέα εποχή ξεκίνησε. Στον Δυτικό κόσμο, για την προηγούμενη εποχή αναφέρονται με  π.Χ. ( προ Χριστού) και μετά τη γέννηση του Ιησού, με μ.Χ.( μετά Χριστόν). 32
   Είτε επαληθευθεί είτε όχι το όραμα του Ιωάννη, οι Χριστιανοί πιστεύουν με λατρεία την υπόσχεση του Ιησού: « Είμαι κοντά σας όλες τις ημέρες μέχρι το τέλος του χρόνου». 33 Η διδασκαλία του και τώρα ακόμη εμπνέει εκατομμύρια ανθρώπους, και το πνεύμα του παραμένει ολοζώντανο στις καρδιές τους.
   Υπάρχει μία εναλλακτική ερμηνεία του οράματος του Ιωάννη για τη Δευτέρα Παρουσία του Χριστού, προερχόμενη από την αρχαία παράδοση των Ινδών και Βουδιστών Καλατσάκρα ( τροχός του χρόνου).Το έτος 2425 μ.Χ. πρόκειται να ενσαρκωθεί η Ινδική θεότης  Κάλκι  και αφού έλθει από τη Σαμπάλα, θα πολεμήσει ενάντια στο κακό και θα καθιερώσει μια νέα παγκόσμια εποχή ειρήνης και διαφώτισης που θα διαρκέσει περίπου 2000 χρόνια. 34  Σημειώστε ότι το έτος 2425 αντιστοιχεί με την αρχή της εποχής του Υδροχόου στο Ινδικό αστρικό ζωδιακό σύστημα. Λίγο πριν αποβιώσει ο Χριστός, οι μαθητές του τον ρώτησαν που πρέπει να ψάξουν να τον βρούν. Τους απήντησε « να ακολουθήσετε έναν άνδρα που κουβαλάει ένα δοχείο με νερό» ( Λουκάς 22.10). Μήπως ο Ιωάννης περίμενε την Δευτέρα Παρουσία στο τέλος της εποχής του Κριού αντί να την περιμένει στο τέλος των Ιχθύων; Είναι πιθανόν Ιησούς και Κάλκι να είναι το ίδιο πρόσωπο;
   Οι πολυάριθμες  αστρολογικές αναφορές μέσα στη Βίβλο προσφέρουν μία ενδιαφέρουσα όψη της αστρολογικής προφητείας στην πράξη, κάτι που ήταν συνηθισμένο τα χρόνια του Χριστού- μία ολόκληρη εποχή αστρολογικής πρακτικής η οποία είχε σχεδόν απόλυτα ξεχαστεί. Καθώς μαθαίνουμε όλο και περισσότερα για την αστρολογία της αρχαιότητας,  τόσο περισσότερα μαθαίνουμε για την Εβραιο-Χριστιανική θρησκευτική μας παράδοση. Μελετώντας τη Βίβλο συνυπολογίζοντας και τις αστρολογικές αναφορές, η αντίληψή μας για τα επουράνια γίνεται πλουσιότερη και πιο ξεκάθαρη.
Αναφορές και παρατηρήσεις
1. Συνιστώ το σύγγραμμα ( Origen and the Life of the Stars του Alan Scott ( Clarendon Press 1994) για μία εκπληκτική θεώρηση της γνώμης των πρώτων Χριστιανών για την Αστρολογία. Ο Origen ήταν ένας θρησκευτικός ηγέτης του 3ου αιώνα, ο οποίος, όπως ακριβώς οι περισσότεροι Ινδοί αστρολόγοι σήμερα, πίστευε ότι οι πλανήτες σημειοδοτούν γεγονότα στη ζωή μας, αλλά  δεν τα προκαλούν.
2.Δείτε για παράδειγμα τα συγγράμματα « A Horoscope Written in Code», «The Phases of the Moon»,και «The Ages of the World»  μεταφρασμένα από τους   M.Wise, Μ.Abegg και E. Cook, Harper San Francisco, 1996. Οι Εssenes- η οποιοιδήποτε συνέγραψαν τις Γραφές της Νεκρής Θάλασσας- είχαν προφανώς έμμονη ιδέα με το πεπρωμένο και τους κύκλους του χρόνου.
3. Λουκάς, 1:76. ( Εδώ και μέχρι το τέλος, χρησιμοποιώ την αναθεωρημένη κύρια εκδοχή της Βίβλου, αν και σε κάποιες περιπτώσεις άλλαξα ανεπαίσθητα  μερικές λέξεις, βασιζόμενη στο αρχικό Εβραϊκό η στο Ελληνικό κείμενο.)
4. Λουκάς 1:36
5. James D. Taylor, The Jesus Dynasty, Simon & Schuster, 2007, σελίδα 348. Ο Taylor είναι ο επικεφαλής στη Έδρα Θρησκευτικών Μελετών στο Πανεπιστήμιο της Βόρειας Καρολίνας. Συνιστώ με θέρμη αυτό το βιβλίο για την πλήρως κατανοητή επιστημονική παρουσίαση του Ιησού και της αποστολής του. Είναι ο σωστός αντίλογος στη συσκότιση πού επέφερε ο Κώδικας Ντα Βίντσι.
   Την εποχή που ζούσε ο Ιησούς ανάμεσά μας, ο Ήλιος θα έπρεπε να είχε συμπληρώσει τη διέλευσή του από τον Λέοντα στον Τροπικό ζωδιακό και να είχε εισέλθει στην Παρθένο στις 26 Αυγούστου. Στον αστρικό ζωδιακό, αυτό πρέπει να έγινε στις 22 Αυγούστου.
   Ο Ματθαίος και ο Λουκάς κατέγραψαν εκτενώς το γενεαλογικό δένδρο που οδηγούσε την καταγωγή της οικογένειας του Ιησού στον Βασιλιά Δαυίδ και στον Judah.
7.Γένεσις 49.9-10
8. Ιωάννης 3.30
9.Ο μύθος με τους μάγους και το μυστηριώδες άστρο τους εμφανίζεται στο κατά Ματθαίον 2. Υπάρχει τεράστια κειμενογραφία  για την πιθανή ταυτότητα του Άστρου της Βηθλεέμ. Ο κομήτης του Halley που εμφανίστηκε το 11 π.Χ. είναι μία λογική εκδοχή, αλλά επίσης υπήρξαν πλανητικές σύνοδοι, κάποιο σούπερ νόβα καθώς και άλλα ουράνια φαινόμενα. Θα μπορούσε απλά να ήταν ένα σημαδιακό αστέρι που φάνταζε δυτικά στο λυκόφως, το οποίο οδηγούσε τους ταξιδιώτες από ανατολική κατεύθυνση προς την Ιερουσαλήμ. Σε αυτή την περίπτωση, η ταυτότητα του άστρου  εξαρτάται από τη χρονική περίοδο κατά την οποίαν ταξίδευαν οι μάγοι. Αρκετοί επιστήμονες πιστεύουν ότι όλη αυτή η ιστορία με τους μάγους, δεν είναι παρά ένα παραμύθι. Μία καλή μελέτη πάνω σε αυτή την αμφιλεγόμενη υπόθεση είναι το βιβλίο του Michael Molnar, The Star of Bethlehem ( Rutgers University Press 1999).
 10. Το σύγγραμμα Nag Hammadi Library, που επιμελήθηκε ο James M. Robinson (HarperCollins, 1990), είναι ένας θησαυρός από τα πρώτα Χριστιανικά κείμενα. Μερικά από αυτά τα χειρόγραφα, αποκαλύπτουν μία σχεδόν εμμονή που είχαν τότε σχετικά με την επιρροή  των πλανητών και των άστρων. Εάν ασχοληθείτε με αυτά τα καταπληκτικά γραπτά, μην περιμένετε να δείτε παρατηρήσεις πάνω στη φύση των ζωδίων ή των οίκων. Οι πρώτοι Χριστιανοί είχαν εντελώς διαφορετική άποψη για την αστρολογία από αυτήν που έχουμε σήμερα, και χρησιμοποιούσαν διαφορετική ορολογία. Το ενδιαφέρον τους στην αστρολογία ήταν πολύ μικρότερο για τον ψυχολογικό τομέα και πολύ μεγαλύτερο για τον πνευματικό τομέα.
11. Το έργο Pistis Sophia, μεταφρασμένο από τον G.R.S.Mead, Kissinger Publishing , χωρίς ημερομηνία εκδόσεως, αναφέρει με λεπτομέρειες την θριαμβευτική επικράτηση του Ιησού πάνω στους πλανήτες και τους κύκλους του χρόνου. Οι επιστήμονες χρονολογούν αυτό το κείμενο γύρω στον 3ο αιώνα. Μαθητές της Βεδικής αστρολογίας: Παρακαλώ σημειώστε ότι αρκετές γνωστές Ινδικές γραφές αναφέρονται σε παρόμοια θέματα. Το Chandi,  για παράδειγμα, αναφέρει τον  Mahisha, τον κυβερνήτη του χρόνου ο οποίος μεταμορφώνεται μέσα από τα τέσσερα σταθερά ζώδια του αρχαίου Ινδικού ζωδιακού, κατά την διάρκεια της μάχης του εναντίον της Μεγάλης Θεάς. Όπως και ο Ιησούς έτσι και η Θεά έσωσε τους πιστούς της από τις δεσμευτικές δυνάμεις του πεπρωμένου.
12. Το βιβλίο μου, A Thousand Suns (YES International Publishers, 2004) , περιγράφει τα σοβαρά προβλήματα που αντιμετώπισαν οι Ρωμαίοι αστρολόγοι τους πρώτους αιώνες μ,Χ., όταν οι προβλέψεις τους για δολοφονίες επιφανών πολιτικών έβγαιναν αληθινές!
13. Δανιήλ 5.11. Ναι, πρόκειται για τον γνωστό Δανιήλ που πέταξαν στον λάκκο με τα λιοντάρια.
14. Δανιήλ 9.24. The Jesus Dynasty (σημ.5), σελ.142-144, εξηγεί τους δυσερμήνευτους αστρολογικούς κύκλους των Εβραίων, που αναφέρονται σε αυτή την προφητεία.
15. Υπάρχει μία σοβαρή θεολογική διαφωνία σχετικά με το αν η Βίβλος εννοεί  « Ο Ιησούς από την Ναζαρέτ» ή « Ο Ιησούς ο Ναζωραίος». Οι Ναζωραίοι ήταν μία γνωστική ομάδα οι οποίοι έδιναν έμφαση στην βάπτιση. Ήταν γνωστοί σαν αστρολόγοι. Μουσουλμάνοι ηγέτες τους συνέδεσαν αργότερα με τη Σαβιανή αστρολογία. Οι Ναζωραίοι υπάρχουν σήμερα , ζουν στο Ιράκ και ισχυρίζονται ότι ο Ιησούς και ο Ιωάννης ο Βαπτιστής υπήρξαν διδάσκαλοι στην παράδοσή τους. Για περισσότερες πληροφορίες στο θέμα αυτό, διαβάστε το The Mandaens, Edmonto Lupieri, ένας λαμπρός Ιταλός επιστήμων από το Πανεπιστήμιο του Ούντινε,(William B. Eerdmans Publishing Co. 2002). Το βιβλίο μου A Thousand Suns, επίσης ασχολείται με τους  εκπληκτικούς αν και καλά τεκμηριωμένους ισχυρισμούς των Ναζωραίων.
16. Για την προφητεία του Ιησού περί μίας επικείμενης αποκάλυψης , βλέπε Μάρκος 9.1,  Μάρκος 13.30, και Λουκάς 22.28-30. Η προφητεία του Ιησού αναφέρθηκε από τον αδελφό του James , εδάφιο 5.9. Από τον απόστολο Πέτρο στο 1 Πέτρος 4.7 και τον Παύλο, απόστολο στους ειδωλολάτρες, στο 1 Κορίνθιοι 7.29-31.
17. Οι επιστήμονες διαφωνούν σχετικά με το πότε έγραψε την Αποκάλυψη ο Ιωάννης από την Πάτμο. Μερικοί υπολογίζουν γύρω στο 60 μ.Χ, πριν την καταστροφή tης Ιερουσαλήμ. Άλλοι, το 96 μ.Χ. Για λεπτομερή ανάλυση της αστρολογικής παρουσίας στην Αποκάλυψη, διαβάστε το βιβλίο του Jacques Chevalier, A Postmodern Revelation: Signs of Astrology and the Apocalypse, University of Toronto Press, 1997.
18.Ζαχαρίας 1.18, 2.1, 5.1, 6.1, κλπ.
19. Ζαχαρίας 1.8.
20. Ιεζεκιήλ 1.1
21. Ο Προφήτης Ιεζεκιήλ έτσι περιγράφει την εμπειρία του: ‘ Το χέρι του Κυρίου έτσι ήρθε επάνω μου. Τότε εγώ αντίκρισα με δέος μία μορφή φλεγόμενη να προτείνει ένα χέρι, και να με πιάνει από το κεφάλι` και το Πνεύμα αυτό με ανύψωσε μεταξύ Γης και Ουρανού, και μου έδειξε οράματα του Θεού…’ ( Ιεζεκιήλ 8.1-3). Κάποιοι φοιτητές πιθανολογούσαν ότι αυτές ο περιγραφές μοιάζουν με παραισθήσεις, και ότι οι προφήτες μάλλον έπαιρναν κάποιες ουσίες σαν ναρκωτικά. Και όμως, όλη αυτή η φανταστική περιγραφή οραμάτων στη Βίβλο ήταν κοινή γνώση σε όσους είχαν γράψει για την Αποκάλυψη. Προσωπικά, αμφιβάλλω για το ότι ο προφήτες έπαιρναν ναρκωτικές ουσίες. Είναι πιθανότερο ότι η έντονη και βαθιά πίστη τους, τούς έφερνε συχνά σε εκστασιασμό.
22. Αποκάλυψη 21.10-12
23. Αποκάλυψη 4.6-8
24.Οι Ινδοί τιμούν τα άστρα σαν λαμπρές θεότητες ( η σύγχρονη αγγλική λέξη ‘divine’ έχει ρίζα στην Σανσκριτική λέξη deva, που σημαίνει ‘λαμπρός θεός’.) Η Ιουδαιο-Χριστανική/Ισλαμική παράδοση , καταδικάζει την πίστη στα άστρα, αλλά εγώ, σαν ‘γαλαζομάτα Ινδή’ τιμώντας τους πλανήτες και τα άστρα στην καθημερινή μου πνευματική ενασχόληση,  καλλιεργώ μία ευλαβική σχέση με το Σύμπαν, χωρίς αρνητικό αντίκτυπο στη σχέση μου με τον Δημιουργό. Μερικές από τις Αγγελικές μορφές που περιγράφονται στη Βίβλο είναι προφανές ότι είναι άστρα. Η λέξη ‘άγγελος’ έχει σχέση με την αρχαία Βεδική λέξη  angiras, μία οντότης που μεσολαβούσε μεταξύ ανθρώπων και του Θεού.
25.Αποκάλυψη 4.4
26. Bruce J. Malina, On the Genre and Message of Revelation: Star Visions and Sky Journeys, Hendrickson Publishers, 1995, σελ.120-128. Ο Μαλίνα είναι Καθηγητής Βιβλικών Σπουδών στο πανεπιστήμιο  Creighton  στην Omaha. Δεν συμφωνώ πάντα με τις απόψεις του Μαλίνα, - η γνώμη μου για την ταυτότητα των τεσσάρων Ιπποτών της  Αποκαλύψεως είναι μερικώς σωστή σύμφωνα με τη γνώμη μου- αλλά εάν θέλετε να ερευνήστε σε βάθος τη Αστρολογία της Αποκαλύψεως, αυτή η εργασία είναι η πλέον κατάλληλη για τον απλό άνθρωπο.
27. Αποκάλυψη 18.
28. Αποκάλυψη 20.4-15, 21.1
20. Ένα χειρόγραφο Ζωροαστρικό με τον τίτλο Ζοστριανός διατηρήθηκε αυτούσιο στα γραπτά  Nag Hamadi ( σημ.10 πιο πάνω) και κάποια από τα πρώτα Χριστιανικά κείμενα, όπως το Τhe Concept of our Great Power, φαίνεται ότι ερμηνεύουν την Χριστιανική ιστορία με Ζωροαστρικούς όρους. Θυμηθείτε ότι ‘οι σοφοί από την Ανατολή’ που οδηγήθηκαν από το άστρο στη φάτνη του Ιησού ήταν Μάγοι: Ζωροαστρικοί κληρικοί.
30. Αποκάλυψη 21.6
31. Γιατί το σημείο ισημερίας και όχι το του χειμερινού ηλιοστασίου , να σημειοδοτεί το τέλος του χρόνου; Πιθανώς, διότι σε πολλούς αρχαίους πολιτισμούς, τα άστρα στο φωτεινό ήμισυ του έτους, από την εαρινή μέχρι την φθινοπωρινή ισημερία, αντιπροσώπευαν τους θεούς του φωτός η τις αγγελικές μορφές, ενώ τα άστρα του σκοτεινού μισού του χρόνου, από την φθινοπωρινή μέχρι την εαρινή ισημερία, αντιπροσώπευαν τις δαιμονικές δυνάμεις. Ο Ιωάννης ίσως να είχε φανταστεί ότι όταν η εαρινή ισημερία έφθανε στην 0 μοίρα του Κριού, η τελική μάχη μεταξύ των δυνάμεων του φωτός και του σκότους θα ελάμβανε χώρα.
32. Κατά διαβολική σύμπτωση, περίπου 2 αιώνες αργότερα, ο χρόνος σταμάτησε, κατά κάποιον τρόπο. Ευρωπαίοι αστρονόμοι όρισαν το σημείο 0 μοίρες Κριού, ως την θέση του Ήλιου κατά την εαρινή ισημερία, δημιουργώντας τον Τροπικό Ζωδιακό που χρησιμοποιούν οι Δυτικοί αστρολόγοι σήμερα.
33. Ματθαίος 28.20. Αυτή είναι η λογοτεχνική μου μετάφραση από τα Αρχαία Ελληνικά.
34.Δαλάι Λάμα, The Kalachakra Tantra, Wisdom Publications 1985, σελ.59-65.
Linda Johnsen, M.S : εκδοτική επιμελήτρια Βεδικής Αστρολογίας στο περιοδικό ΤΜΑ και στο Yoga Plus Magazine. Είναι η συγγραφέας του βιβλίου A Thousand Suns: Designing your Future with Vedic Astrology  καθώς και άλλων επτά βιβλίων για την Ινδική παράδοση. Το τελευταίο βιβλίο της που συνέγραψε με την Maggie Jacobus, είναι το Kirtan! Chanting as a spiritual Path. Μπορείτε να επισκεφθείτε την ιστοσελίδα της: www.ThousandSuns.org
  
  
 Μετάφραση Μιχάλης Παντελίδης Αναδημοσιεύση απο τπ περιοδικο Ζωή και Ζώδια

Δεν υπάρχουν σχόλια:

Παρουσιάστηκε σφάλμα σε αυτό το gadget