30.11.07

ΑΕΤΙΟΥ ΑΛΕΝΤΟΣ ΠΡΩΤΟΥ ΒΙΒΛΙΟΥ ΑΝΘΟΛΟΓΙΩΝ ΠΕΡΙ ΦΥΣΕΩΣ

<Ο> δε tου Ερμου σημαινει παιδειαν, γραμματα, ελεγχον, λογον, αδελφοτητα, ερμηνειαν, κηρυκειαν, αριθμον, ψηφον, γεωμετριαν, εμποριαν, νεοτητα, παιγνια, κλοπην, κοινοτητα, αγγελιαν, υπηρεσιαν, κερδος, ευρεματα, ακολουθιαν, αθλησιν, παλην, φωνασκιαν, σφραγιζεσθαι, επιστλλειν, εσταναι, κρεμασθαι, δοκιμαζειν, ακουειν, ποικιλευεσθαι. εστι δε δοτηρ και διανοιας και φρονησεως, κυριος αδελφων και τεκνων νεωτερων και πασης αγοραιου και τραπεζιτικης τεχνης ποιητης` κυριως δε ποιει ιεροτευκτας, πλαστας, αγαλματογλυφους, ιατρους, γραμματικους, νομικους, ρητορας, φιλοσοφους, αρχιτεκτονας, μουσικους, μαντεις, θυτας,ορνεοσκοπους, ονειροκριτας, πλοκεις, υφαντας, μεθοδικους και ους επι πολεμικων η στρατηγικων εργων προεστωτας και επιχειρουντας τα παραδοξα και μεθοδικα διθα ψηφων η παραλογισμων, ισχυροπαικτας η μιμωδους, <δι’> επιδειξεως τον βιον ποριζομενους, τι δε πλανης και αλητειας και ακαταστασιας. ους δε των ουρανιων ιδριας η και ερευνητας γινομενους, δια τερψεως και επιθυμιας το θαυμαστον εργον ενδοξοκοπουντος της ωφελειας χαριν. ουτος γαρ ο αστηρ πολλης μεθοδου δυναμιν ( f.257) εχων κατά τας των ζωδιων εναλλαγας η και τας των αστερων συμπλοκας ετεροσχημονας παρεχει πραξεις, οις μεν ειδησιν, οις δε προπολην, τισι δε υπηρεσιαν, τοις δ’αυ εμποριαν η διδασκαλιαν περιποιων, τισι δε και γεωργιας η νεωκοριας η δημοσιας <αρχας> οις δ’αυ αυθεντησινη προμισθωσιν η εργολαβιαν η επιδειξιν η ρυθμικην η προεσταναι λειτουργιας η και δορυφοριας η λινοστολιας θεων η δυναστων τυφων περιτιθεις. παντας ανωμαλους ταις τυχαις και πολυπερισπαστους προς τα τελη ποιησει, πλεον δε τους επι κακοποιων ζωδιων η μοιρας αυτων εχοντας τον αστερα τουτον περιτρεπεσθαι προς το χειρον ετι ποιησει. των δε του σωματος μερων κυριευει χειρων, ωμων, δακτυλων, αρθρων, κοιλιας, ακοης, αρτηριας, εντερων, γλωσσης,. ουσιας δε κυριευει χαλκου και νομισματος παντος, δοσεως, ληψεως` κοινος γαρ ο θεος.

Οι μεν αγαθοποιοι και καλως κειμενοι τα ιδια αποτελουσι κατά τε την ιδιαν και την του ζωδιου φυσιν, συνεπικιρναμενης της εκαστου αστερος μαρτυριας η συμπαρουσιας. παραπεπτωκοτες δε ενεντιωματων εισι δηλωτικοι` ομοιως δε και οι κακοποιοι χρηματιζοντες επιοπως και τη αιρεσεως αγαθων δοτηρες και μειζονων ταξεων και προκοπων δηλωτικοι, αχρηματιστοι δε εκπτωσεις και καταιτιασμους αποτελουσι.

Τουτων δε ουτως διατεταγμενων λεκτεον και πρι της των ιβ΄ ζωδιων φυσεως.

Εκαστος δε αστηρ ιδιας εστι κυριος προς τον κοσμον ουσιας προς τε συμπαθειαν και αντιπαθειαν και αλληλοπαθειαν ταις τε συγκρατικαις αλληλων + οτε κατά συναφην και απορροιαν και καθυπερτερησιν η και εμπερισχεσιν και δορυφοριαν και ακτινοβολιαν και προσφοριαν των δεσποτων, Σεληνη μεν προνοιας. Ηλιος δε αυγης, αγνοιας δε και αναγκης Κρονος, δοξης δε και στεμματων και προθυμιας Ζευς κυριος καθεστηκε, πραξεως δε και μοχθου ο του Αρεως, ερωτος δε και επιθυμιας και καλλους ο της Αφροδιτης, νομου δε και συνηθειας και πιστεως ο του Ερμου ,[οιτινες αστερες των ιδιων εισιν αποτελεσματων].

<Κ>ριος εστιν οικος Αρεως, ζωδιον αρρενικον, τροπικον, χερσαιον, ηγεμονικον, πυρωδες, ελευθερον ανωφερες, ημιφωνον, αγαθον, ευμεταβολον, διοικικον, δημοσιον, πολιτικον, ολιγογονον, λατρωδες, κοσμου μεουρανημα και δοξης αιτιον, διχρωμον[ επει ο Ηλιος και η Σεληνη ποιουσιν αλφους λειχηνας]` εστι δε και ασυνδετον, εκλειπτικον. εσονται ουν οι γεννωμενοι εν τουτω κατά το οικοδεσποτικον λογον λαμπροι, επισημοι επιτακτικοι, δικαιοι, μισοπονηροι, ελευθεροι, ηγεμονικοι, θρασεις τη γνωμη, αλαζονες, μεγαλοψυχοι, αστατοι, ανωμαλοι, θψαυχενες, μετεωροι, απειλητικοι, ταχεως μεταβαλλομεοι, ευποροι` των δε οικοδεσποτων καλως πεπτωκοτων και υπο αγαθοποιου μαρτυρουμενων γινονται βασιλικοι, εξουσιαστικοι, ζωης και θανατου παρρησιαν εχοντες.

<Κ>ριος εστι τη φυσει υδατωδης, βροντωδης, χαλαζωδης1 κατά μερος δε τα πρωτα μεχρι του ισημερινου ομβρωδη, χαλαζωδη, ανεμωδη, φθαρτικα` τα δε μεσα μεχρι ιε΄μοι(ρας) ευκρατακαι πολυσπορα, τα δε επομενα καυσωδη και λοιμικα μαλιστα> τετραποδων` εχει δε λαμπρους αστερας το ζωδιον ιθ΄, και κατά της ζωνης λαμπρους ιγ΄, λαμπρους δε κδ΄, σκιερους δε κζ΄, και υπολαμπρους κη΄, αμαυρους δε μη΄` συναναφερεται δε αυτω από των αρκτωων τα πρωτα <της μεγαλης Αρκτου και του> Περσεως, τα λειπομενα και τα αριστερα του Ηνιοχου, νοτοθεν δε του Κητους η λοφια και η ουρα, βορροθεν δε δυνουσιν Αρκτοφυλακος ποδες, νοτοθεν δε του Θηριου το λειπομενον.

Εστι δε Κριω υποτεταγμενα κλιματα ταδε` εμπροσθια, Βαβυλωνια` κεφαλη, Ελυμαις` δεξια, Περσις` αριστερα, Συρια κοιλη και οι συνεχεις τοποι` κατά την επιστροφην του προσωπου, Βαβυλωνια` κατά το στηθος Αρμενια` υπο τους ωμους Θρακη` κατά την κοιλιαν Καππαδοκια και Σουσια και Ερυθρα θαλασσα και η Ρυπαρα` οπισθια, Αιγυπτος και ο Περσικος ωκεανος.

Δεν υπάρχουν σχόλια: